czwartek, 5 listopada 2015


Nieznana przedwojenna kolekcja archiwalnych zdjęć Zamościa Adama Lenkiewicza.

Przyczynek do historii zamojskiej fotografii XX wieku




Był rok 2013. Gromadziłam ilustracje do publikacji swojego doktoratu o Zamościu. Między innymi udało mi się nawiązać kontakt z Muzeum Architektury im. A. W. Szczusiewa w Moskwie. Nie czekając zbyt długo na odpowiedź, otrzymałam zgodę na udostępnienie kolorowej cyfrowej kopii „Panoramy Zamościa z 1830 r.” (dotychczas znana była w Polsce jedynie jej kopia czarno-biała). Pracownik muzeum moskiewskiego, pani Tatiana Ianowa poinformowała mnie, że muzeum posiada także 21 oryginalnych fotografii Zamościa wykonanych tuż przed II wojną światową „przez fotografa Lenkiewicza”, a co ważniejsze – mogą mi je także udostępnić... 


Tak oto Drodzy Czytelnicy rozpoczyna się ciekawy tekst Bogumiły Sawy planowany do publikacji w numerze grudniowym Zamojskiego Kwartalnika Kulturalnego... Bardzo ciekawy, bo dowodzi, jak wiele faktów z kulturalnego Zamościa jest jeszcze nieznanych, dodam, że tekst jest okraszony owymi zdjęciami fotografa Adama Lenkiewicza. ponadto zestawiony z o kilka lat młodszymi fotografiami A. Bułhaka i całkiem współczesnymi, bo wykonanymi w 2015 roku przez Adama Gąsianowskiego . Wszystkie to te same ujęcia Zamościa, z lat 30-tych. 40-tych XX wieku oraz z 2015 roku



Klimatyczne, oddające ducha przedwojennego Zamościa,


więcej w numerze grudniowym Zamojskiego Kwartalnika Kulturalnego

Redakcja 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz